تاریخ تمدن مصر باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



پاپیروس:.

شکل کتاب در مصر باستان تومار پاپیروس بود. پاپیروس دوام زیادی داشت. شاید مشهورترین کتاب مصریان کتاب مردگان Book of the Dead در بسیاری آرامگاههای خصوصی یافت شده است.

 کتابخانه اسکندریه صدها هزار تومار پاپیروس داشت.

 


اخناتون:.

 

 

  در سال 1353پیش از میلاد آمنحوتپ چهارم بر تخت نشست او بر خلاف پیشینیان هیچ جنگجوی بزرگ یا فرمانروای قدرتمندی نبود  بلکه دانشمندی محتاط و متفکر بود که شانه های لاغر و نحیفی داشت آمنحوتپ از کودکی به خدایان متعدد اعتقاد نداشت و فقط یک خدا آتون خدای خورشید را ستایش می کرد او یکی از اولین کسانی بود که یکتا پرستی را باب کرد به همین دلیل او نام خود را به اخناتون (به معنی خدمت گزار آتون یا خرسند کننده ی آتون )را برای خود اختیار کرد
اخناتون پایتخت جدیدی با نام عمارنه ساخت که بیش از هر چیز به پایه گذاری آن پرداخته بود تا آیین جدیدش را در آن آغاز کنداما افراد معدودی از افراد نظریه ی اخناتون درباره ی خدای واحد را درک کردند و چون او آگاهانه در برابر سنت های معمول می ایستاد دشمنان بسیاری پیدا کرد و همچنین وقتی اقتدار مصر در آفریقا و آسیا زوال یافت ثروت وی نیز تحلیل رفت.

این عکس ملکه نفرتی تی همسر اخناتونه که با کامپیوتر ساخته شده!


توتان خامون:.

 

پس از مرگ سمنخ کارع توت عنخ آتون هشت ساله به حکومت رسید او آیین قدیمی و اعتقادات به خدای اصلی آمون و خدایان دیگر را دوباره رواج داد و نام خود را نیز به توت عنخ آمون (به معنای تصویر زنده ی آمون) تغییر داد حال گویی توفانی در این سرزمین به پا شد عمارنه پایتخت اخناتون با خاک یکسان شد تندیس های اخناتون نابود شدند و دوباره ممفیس پایتخت کشور قرار گرفت. توت عنخ آمون آراسته به جواهرات و خرقه نشسته بر تخت سلطنتی بچگانه و http://tarikhema.persiangig.ir/tutankhamun/TarikheMa.Ir_Tutan.Khamun%20(3).jpgدر  حالیکه در دستان کوچکش عصای سر خمیده و گندم کوب سلطنتی را داشت هر چند رعایای او با ترس جلوی این فرعون هشت ساله خم می شدند اما دور از انظار عمومی و در دنیا ی محصور خانوادگی این خدا نیز مانند هر بچه ای با خواهران خویش به بازی مشغول شده و خواندن و نوشتن می آموخته است و زمانی که به سن بلوغ رسید مجذوب لباس ورزش و عشق گردیداگر چه والدین توت عنخ آمون مشخص نیستند اما تصور می شود که او فرزند اخناتون و ملکه کیا باشد بررسی جسد مومیایی وی نشان داد که به عنوان یک جوان تازه به بلوغ رسیده از استخوان بندی نحیف برخوردار بوده و قامت او 162 سانتیمتر بوده استحکمفرمایی توت عنخ آمون تحت الشعاع افراد بالغ قدرتمندی بود که قصد ترقیب او را داشتند تا خدایان کهنی که توسط اخناتون کنار زده شده بود را دوباره مورد پرستش قرار دهند توت عنخ آمون در سن 18 سالگی درگذشت دلایلی وجود دارد که مرگ او بر اثر حادثه بوده شاید هم به قتل رسیده است . علت مرگ او شکستگی جمجمه بوده است.

http://tarikhema.persiangig.ir/tutankhamun/TarikheMa.Ir_Tutan.Khamun%20(2).jpg

 منبع :تاریخ مصر  تایپ توسط ملیکا


آنوبیس نام یکی از خدایان مصری:.

آنوبیس ( خداوند شغال )

آنوبیس نام یونانی و آنپو نام مصری است . این خداوند در یونان با هرمس تطبیق می شد و روح مرده در دادگاه واپسین بوسیله وی راهنمایی می گشت . جاده و راه آخرت را انوبیس برای این روح هموار و مفتوح میساخت و تصویر وی بشکل یک شغال و یا در هیکل مردی است که سر وی به شکل سر یک شغال و یا سر یک سگ نمایانده شده باشد . شهری که آنوبیس در آن پرستیده میشد "سینو پولیس" نامیده می شد . آنوبیس از قدیم الایام در مراسم کفن و دفن مردگان حاضر می شد و ادعیه و سرود در این مراسم خطاب به وی خوانده می شد . آنوبیس را در کتیبه ها پسر چهارم ( رع ) خدای خورشید شمرده اند اما سپس جزء خانواده اوزیریس قرار گرفت و از این خانواده به شمار رفته است در افسانه مصریان هست که مادر آنوبیس معروف به نفتیس از اوزیریس فرزندی به دنیا آورد که بعدها به آنوبیس موسوم گشت . اما آنوبیس را مادر وی نفتیس سر راه گذارد و ترک نمود و ایزیس وی را بفرزندی پذیرفت و پرورش داد بی آنکه بی وفایی شوهر خود اوزیریس را در نظر گرفته باشد . آنوبیس وقتی به سن رشد رسید و بزرگ شد در فتوحات پدر شرکت نمود و پس از کشته شدن اوزیریس در دفن و کفن وی با ایزیس یاری کرد و برای اینکه جسد اوزیریس فاسد نگردد جسد را برای نخستین بار مومیایی کرد و بدین جهت بنام خدای مومیایی اموات موسوم است و روح آدمیزاد را تا گورستان مشایعت می کند و در عزای وی شرکت می نماید . آنوبیس در جهان برزخ دست روح مرده را در دست خود میگیرد و به دادگاه واپسین راهنمایی می کند و به خدایان معرفی می کند و پس از این معرفی مراسم وزن کردن قلب روح مرده انجام می شد اگر قلب مرده سبک تر بود به جهان بهشت راه می یافت ولی اگر سنگین تر بود توسط تمساح سر مورد حمله قرار می گرفت و از بین می رفت .


اجنه در مصر باستان::.

 

بر اساس کتب باستانی مصری این اجنه بودند که اساس مصر را بنا نهادند و بعد به مردم تعلیم دانش دادند.

این مسئله با قرآن هم نطابق می کند در آن جایی که هاروت و ماروت و جندین جن دیگر به باد دادن علوم ممنوعه به انسانها می پردازند .

توث نام یکی از این گروه جنیان بود که تعالیم فراوانی از خود به جای گذاشت از جمله کتاب مردگان.

مصریان بت پرست هم در اصل جنیان را می پرستیدند و چون جنیان صورت و شکل خاصی ندارند می توانند به شکلهای مختلف در بیایند و از این رو آنها را خدا تلقی می کنند. شکل آنها را از سنگ و چوب و فلزا ت می سازند و به پرستش آنها می پردازند.


معبد تدفینی رامسیوم ::.


رامسیوم (Ramesseum)
در تبس بین نخستین سال تا دوازدهمین سال سلطنت رامسس دوم بدین منظور ساخته
شد که معبد تدفینی وی باشد. هنگامی که این معبد باشکوه در مقیاسی بسیار
بزرگ به طول 300 متر و عرض 200 متر توسط معماری به اسم "پنره" (
Penre)
طرح گشت، خطایی فاحش، کیفیت و ثبات جاودانگی بنا را مخدوش کرد و آن، احداث
معبد در مکانی بود که هر ساله طغیان نیل آن را دربر می گرفت. در همان مقطع
زمانی که رامسیوم درحال ساخت بود، معبد ستی اول در ابیدوس، رو به ویرانی
نهاده بود.

طرح این بنا به طور کامل، مشابه دیگر معابد است: در جوار رود نیل قرار دارد، دارای دروازه بزرگ دو برجی ورودی، حیاطها،  تالارهای ستوندار و اتاقهای مقدس تاریک و سرپوشیده ای می باشد.

دو بخش معبد، در
قیاس با دیگر قسمتها، بسیار جالب توجه هستند. نخست دو تندیس عظیم الجثه
سقوط کرده رامسس دوم به ارتفاع 17 متر است که سیمایی دراماتیک به مجموعه
داده و دیگری، بخش کارکنان می باشد که در دیگر معابد، قسمت مذکور در فاصله
دورتری نسبت به حرم مقدس واقع می شود و یا کلاً توسط عوامل انسانی یا
طبیعی از بین می رود، درحالیکه این بخش در رامسیوم، به طور غیر معمولی
سالم باقی مانده است.

رامسس
دوم خواهان به حد کمال رسیدن معابد خود به منظور تحت تأثیر قرار دادن مردم
و خدایان و همچنین محفوظ نگاه داشتن پیوند و یگانگی خود با خدایان بود.
درحالیکه امروزه، ویرانه های این بنا در مقابل بازدیدکنندگان با وجود
تندیسهای درهم شکسته وی بر روی زمین، فاقد آن ابهت و کمال مطلوب رامسس دوم
می باشد .

<      1   2   3   4   5   >>   >



.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]